Story

Čekání na „New Beginning“

Nemálo ať už začínajících nebo zkušenějších tuzemských kapel se uchyluje k tomu, že svou hudbu opatří anglickými texty, možná v mylném domnění, že právě tím se posunou od českého zvuku k tomu vysněnému světovému. Mnohokrát omílaná dramaturgická schémata rádií a televizí, ale přiznejme si, také skutečný vkus většiny posluchačů, pak vedou k tomu, že když už se někomu podaří téhle metě alespoň přiblížit, málokdo to ví a docení. To je v mnoha ohledech případ východočeské skupiny Eastpark.

Tahle parta vznikla někdy v roce 2000 a její ústřední postavou byl po celou dobu existence multiinstrumentalista a zpěvák Pavel Bohatý. Jméno možná pro leckoho neznámé, nicméně tenhle člověk se koncem 90. let mihnul u tehdy začínajících Ready Kirken, poté se objevil třeba v sestavě obnoveného Blue Effectu, v doprovodné skupině Anny K. nebo třeba v Etc… Vladimíra Mišíka.

Naplno se však jeho talent projevuje právě v tvorbě americkou i britskou kytarovou scénou ovlivněné formace Eastpark. V té kromě Bohatého (kytary, klávesy, zpěv) působil od začátku ještě kytarista Tomáš Filka a od roku 2002 rytmika ve složení Lukáš Král (bicí) a Jiří Peřina (basa). Tahle sestava v roce 2006 natočila ve studiu SONO třinácti-skladbové album nazvané New Beginning, které pak vyšlo na labelu LP Records.

Produkce se ujal spolumajitel studia Milan Cimfe, zkušený zvukař i instrumentalista, který se podílel na celé řadě tuzemských i zahraničních desek. Ten si pohlídal celý proces od nahrávání přes mix až po finální mastering a na albu také hostuje (basa, bicí, vokály, programování). A je to znát. Bohatého autorské nápady, které jsou samy o sobě velmi chytlavé, nikoli však prvoplánově podbízivé, to ve výsledku opravdu posouvá ke zvuku, který převyšuje české standardy.

Tou hlavní postavou však zůstává Pavel Bohatý, který se ve studiu kromě nahrávání elektrických i akustických kytar, klávesových nástrojů a samozřejmě zpěvu, podělil s bubeníkem Lukášem Králem také o perkuse a s producentem desky o programovaní.

Celou kolekci charakterizují neotřelé aranže, promyšlená práce s dynamikou skladeb, silné melodie, a především frontmanův rockově nakřáplý hlas. Pěvecky si je velmi jistý a jeho angličtina je oproti mnohým jiným tuzemským pokusům taky poměrně přesvědčivá. A nebojí se občas na hlasivky přitlačit, kapela se zase neostýchá tam, kde je to potřeba, pořádně hrábnout do strun. Tohle prostě muselo průměrného rádiového dramaturga vyděsit natolik, že si na uklidněnou musel pustit nějakou tu vypalovačku třeba od Jakuba Smolíka.

Album, které lze označit spíše za rock-popové než pop-rockové je velmi vyrovnané. Mísí se na něm i místy až téměř grungeově špinavé kytary s čistými tóny piana a rocková energie s precizními instrumentálními výkony. Návyková je zejména titulní skladba a hned následující Inside, chytlavý refrén však nepostrádá ani skladba Easy Thing. Dobrou ukázkou toho, že to Eastpark umí i v klidnějších polohách je pak píseň Moving On s táhlou basovou linkou.

Vyloženě slabé místo na albu prostě není. Dojem nezkazí ani poslední skladba Sám, která je jako jediná z celého alba zpívána v češtině, přičemž tyhle dvojjazyčnosti bývají u mnoha jiných alb spíše na škodu. Koketování s češtinou se ostatně Eastpark nevyhnuli ani u dalších skladeb, kdy například zmíněná Easy Thing existuje také v na albu nezařazené české verzi nazvané To se chvíli zdá, k níž byl natočen i klip.

Tři roky po debutu, v roce 2009, ohlašují Eastpark druhou desku nazvanou Running, která se za účasti mnoha hostů křtila v pražské Retro Music Hall. Z alba pochází mimo jiné klipová skladba These Days, která je výrazně popovější než tvorba vydaná na debutu. Tohle album se však dnes prakticky nedá sehnat, i když je to možná lepší, než aby se jako debut prodávalo ve výprodeji za 9 (!!!) korun.

Kapela pak ještě asi tři roky fungovala, od roku 2012 je však její bandzone i facebookový profil neaktivní, oficiální webovky jsou pro jistotu vypnuté úplně. Pavel Bohatý pokračuje v koncertní činnosti s jinými interprety, například s již zmíněnými Etc…, kdy dokonce na čas zaskočil coby hlavní zpěvák za nemocného Vladimíra Mišíka. Kromě toho se věnuje také studiové práci právě v nahrávacím studiu SONO, kde Eastpark natáčeli svůj debut. Práce v tomto studiu pak vedla třeba k tomu, že se jako host objevil i na albu skupiny Nazareth nazvaném Big Dogz (2011), které se zde nahrávalo.

Eastpark se nikdy oficiálně nerozpadli, pouze přerušili činnost kvůli dalším aktivitám frontmana. Těch aktivit však není zrovna málo, tak kdoví jestli o kapele ještě někdy uslyšíme.


PLAYLIST

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *